The smiling coast of Africa

Tanka Tanka

Ik heb zojuist geconstateerd dat ik tot op heden weinig nuttige informatie heb gepubliceerd op mijn site. En ik weet hier sinds een paar minuten de reden van: het delen van nuttige informatie kost mij aanzienlijk meer moeite dan het delen van gebazel. En dit is dan vervolgens weer te verklaren vanuit meerdere theorieën, maar daar val ik jullie liever niet mee lastig.

Een handjevol volgers zullen misschien benieuwd zijn naar mijn werk, want dat is immers de reden dat ik hier ben. Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik enigszins moeite heb gehad met de start, aangezien mijn werk ontzettend veel geduld en ervaring vereist. Juist, dat zijn twee aspecten die ik beide niet bezit. Maar gelukkig leer ik snel, dus ik werk nu met geduld en aangepaste verwachtingen aan dit mooie project.

Tanka Tanka is een psychiatrisch ziekenhuis in het westen van The Gambia. Deze stichting is een aantal jaar geleden opgezet door een Nederlandse vrouw. Tanka Tanka is een mooi complex, maar helaas is het door gebrekkig onderhoud niet meer wat het is geweest. Cliënten komen voor een bepaalde tijd naar dit ziekenhuis om behandeld te worden door artsen, verplegers en therapeuten. Helaas zijn de meeste werknemers niet opgeleid, waardoor een goede behandeling van de cliënten niet mogelijk is. Cliënten krijgen teveel medicijnen en hebben daardoor veel last van allerlei bijwerkingen. Actieve therapie is daardoor niet mogelijk, maar dat is het eigenlijk sowieso al niet. De aanwezige therapeuten zijn namelijk niet bekend met de belangrijkste aspecten van therapie. We hebben geconcludeerd dat er geen therapie aanwezig is en dat wij dat zelf zullen moeten opzetten. Het is belangrijk om de therapeuten op te leiden, zodat zij therapie kunnen blijven geven als wij vertrekken. Daarnaast zullen wij ons ook bezig moeten gaan houden met de administratie, want deze is nog niet helemaal op orde. Hoewel dit misschien makkelijk klinkt, valt dat in de praktijk erg tegen. We zijn zelf namelijk nog in opleiding, dus we zijn nog niet bekend met het overdragen van kennis over psychomotorische therapie. Daarnaast is het niet mogelijk om de overtuigingen, visies en meningen van de mensen hier binnen een half jaar te veranderen en dat is ook niet wat wij willen. Het leven, de cultuur en de overtuigingen zijn hier compleet anders en in de verste verte niet te vergelijken met de overtuigingen in Nederland. We zullen op zoek moeten gaan naar een mooie middenweg waar beide partijen content mee zijn, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik gooi er als klap op de vuurpijl een paar citaten in, omdat deze het verschil in opvattingen snel duidelijk kunnen maken:

‘'Most of the males are addicted or just crazy, but most of the woman are here because they can't handle with their broken hearts.''

He has epilepsy, that's because there's a demon in his body.


Leg dan het nut van psychomotorische therapie maar eens uit...

Ik ga genieten van elke kleine stap die ik kan maken, meer dan dat kan ik niet doen. Don't worry, be happy, zo gaan die dingen.

Liefs

Reacties

Reacties

Sven

Hallo Jody ik heb al gelezen dat het daar leuk is en trouwens voorzichtig aan doen.


Groetjes Sven

Jody

Dankjewel, zal ik doen haha!
Hoe is het daar? :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!