The smiling coast of Africa

Zonnebloemen planten

Zonder het materiaal van Erik en Marieke had ik dit niet gekund, mijn dank is daarom groot. Ook wil ik mijn verwekkers bedanken, omdat zij mij hebben aangemoedigd om deze onderneming voort te zetten. Het overige gedeelte aan dank gaat uit naar Lotte en Cees, omdat zij mij hebben voorzien van emotionele steun.

Trots haalde ik het zakje zonnebloemenpitten uit mijn backpack, ik herinner het me als de dag van gister! Bamba en moeders bleken gek te zijn op zonnebloemen, dus mijn presentje werd absoluut gewaardeerd. Op het moment der onthulling was het al laat op de avond en genoten we net van een kopje thee, dus het planten vond pas de volgende dag plaats.

Bamba vroeg me of ik de zonnebloemen wilde gaan planten. Ik haalde ze snel op en liep trots naar de moestuin. Moeders en ik gingen even in beraad over de meest geschikte locatie en concludeerden na het lezen van de handleiding dat de zonnebloemen het beste kunnen groeien als ze pal in de zon staan. Zo gezegd, zo gedaan.

Niet dus. Ik zou mijn god niet weten hoe je een zonnebloem moet planten. Werkelijk geen idee. Maar natuurlijk wilde ik dat graag ‘verbloemen'. Dus begon ik ijverig met mijn handen in het zwarte zand te graven. Ik herinnerde mij plotseling de tulpenvelden op Oud-Avereest, dus ik besloot dat ik mijn zonnebloemen in rijtjes ging planten. Ik wist keurige gleuven te creëren met mijn blote handen en strooide daar de pitten in. Met mijn meest zelfverzekerde blik dekte is ze toe met zand en water. Moeders had er inmiddels wat pottenkijkers bijgeroepen en die waren opmerkelijk veel aan het lachen. Ik had het vermoeden dat ik iets niet goed deed, dus ik vroeg dapper wat er zo grappig was. Ze zeiden dat ze me een harde werker vonden, maar daar geloof ik niks van. Ze vinden me vast een hulpeloze niksnut. Gelukkig ben ik zelf inmiddels ook overtuigd geraakt van dat feit, dus ik kon me er vrij gemakkelijk bij neerleggen.

Ik ben me ervan bewust dat ik veel risico heb genomen met deze onderneming. Als de zonnebloemen niet gaan groeien, lever ik rechtstreeks bewijs aan voor de volgende hypothese: ‘Zij kan niks'.

Liefs

Reacties

Reacties

Diny

Prachtig verhaal mocht de studie uiteindelijk toch niet opbrengen wat je had verwacht dan kan je altijd nog iets van journalistiek gaan volgen. Word het imago van Windesheim meteen opgekrikt!!!!

Marloes

Hee jo,
Wat een leuke verhalen zeg! Hoop dat de zonnebloem wel gaat bloeien.
Xx

Nienke

Topperrr dat je er rond loopt.
Hoe is het daar?
Snel weer skypen? ;)

Kusjess :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!