The smiling coast of Africa

Het eerste ritje op mijn fiets

Ik ga niet zeggen dat fietsen hier gevaarlijk is, omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik mijn leven zo af en toe op het spel zet. Die indruk wek ik nu hoogwaarschijnlijk wel, maar dat is dan absoluut onterecht.

Mijn fiets stond al twee dagen stil en ik vond het de hoogste tijd om hem eens te utiliseren. Toevallig hadden we een leuk avondje voor de boeg op de campus, dus de eindbestemming was makkelijk vast te stellen. Er zou ergens een korte route moeten zijn door het bos, maar ik zal een opsomming geven van redenen waarom ik die weg niet zal kiezen.

1 De derde zoon des huizes vertelde enthousiast dat zijn klasgenootje een hyena had gedood. Fantastisch verhaal, knul! Maar ik wil eerst weten hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft, voordat ik door een bos met wilde katten durf te fietsen.
2 Er ligt meer mul zand dan elders en ik geef absoluut geen voorkeur aan een route die mij energie kost, ik ben liever lui dan moe.
3 Ik weet de weg niet.

Ik dacht dat ik meer redenen had, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn. Enfin, we namen dus de autoweg. Een redelijk goed geasfalteerde weg van circa 4 meter breed met zo nu en dan een gat. De berm bestaat uit rood zand en loopt stijl af naar beneden. Beneden staan huisjes en winkeltjes. Chauffeurs rijden graag met z'n drieën naast elkaar en gebruiken de claxon om de haverklap. Misschien kan ik in mijn vele vrije tijd eens een onderzoek starten naar het nut van het obsessieve gebruik van de claxon. Het fietsen ging me prima af, ik heb ervan genoten! Vaak zwaaide ik naar roepende kinderen, soms werd ik door een langsrazende bus gedwongen om in de berm te gaan fietsen en nooit voelde ik me veilig. Ik lieg hoor, ik voelde me heel veilig. Maar ik moest en zou de laatste zin met ‘nooit' beginnen, vandaar.

We hebben de rit overleefd, zoals we hier wel vaker iets -tegen onze verwachting in- overleven. We hebben een wedstrijdje gevolleybald met de studenten en lekker gegeten met de groep. Lang leve dit leven.

Mijn wekker gaat morgen weer om half 7, dus ik ga voor de verandering maar eens op tijd naar bed.

Liefs

Reacties

Reacties

Remco

Spring maar achterop bij mij, achter op mn fiets...
Ik stond voor de keuze, nu eraf of voor altijd meeee..
100.000 bicycles in Gambia...

Alvast wat leuke "fiets" liedjes voor je volgende tripje op je fietsje!

Tanja

Lieve Jo!

Wat klinkt het allemaal gaaf wat je allemaal doet! Ik ben lichtelijk jaloers, maar dat wist je al ;) Hoe is je stage??
Je broertjes zijn echt mooi trouwens, hoe oud zijn ze?
Keep up the good work !

veel liefs vanuit bewolkt nederland!

Jody

Lieve Tanja!

Ik ga je zo even mailen, als ik nog genoeg tijd heb!
Broertjes zijn ongeveer 2, 8, 13 en 15 jaar oud. Als ik het goed heb. Je mag best jaloers zijn, dat was ik ook toen jij op Curacao zat haha. Begin de avondjes wel te missen hoor! Veel liefs

Jody

Bedankt voor de liedjes Rem haha.
Zal me goed doen, misschien ga ik dan een stukje sneller!

Hetty Veltman.

Hallo Jody. Je zult wel denken wie is Hetty Veltman , nu ik ben de oma van Elroy de Bie die ken je vast wel. Het email adres heb ik van je moeder gekregen. Wij sporten elke maandagmorgen om 9 uur, en zei geeft ons les. Nu dat weten wij hoor, na de tijd een uurtje op de stoel. [grapje] Wat beleef je veel in zo'n ver land en wat leven wij hier dan in luxe. Wat goed dat je een fiets hebt gekocht, en thuis heb je eerder op school al veiligverkeers lesssen gehad, wat een geluk. Komt nu mooi uit. ha ha ha. En wat het poten van de zonnepitten betreft, hoef je je niet te schamen dat het niet goed is gegaan, heb ook eens in begin van ons trouwen tulpenbollen gepoot. Ze zijn nooit op gekomen want ze zaten op de kop in de grond. Nu Jody ik wens je nog heel veel plezier en kijk uit naar het volgende verhaal. Groetjes van een oma fan van jouw.

jeanet

lieve Jody

Wat was dat leuk gisteravond.
Wij in Rouveen konden je zien en horen praten via skype samen met je pa en ma bij ons op de bank..
Je bent al lekker verbrand zagen we. Je ziet er goed uit.
We kijken uit naar je vervolg verhalen.
Je stage loopt nog niet helemaal naar wens, maar volhouden en laat ze maar zien hoe we dit in nederland doen. Ze kunnen er vast wat van leren.
Geniet en veel succes.
Klaas en Jeanet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!